Isnin, 6 April 2009

SURAT 8: MEH DATANG SINI!

Assalamualaikum,

i

Hampir lima tahun saya di Nihon, dan hampir setiap tahun saya menerima anggota keluarga dan saudara yang datang melawat saya di daerah Mito dan setahun kemudian di daerah Hitachi di negeri Ibaraki, sekitar 150 km dari kotaraya moden Tokyo.

Belum setahun saya di Jepun, orang kata - lidah pun belum fasih telor Jepunnya - Abah bersama dua orang temannya datang bercuti ke sana. Saya masih ingat, saya dan Syeikh (sedang menyudahkan PhDnya di Ibaraki juga. Apa khabar Ibaraki sekarang, Syeikh?) mengambil mereka bertiga di Narita Airport dengan kereta Nissan Bluebird berwarna emas yang saya beli dengan harga RM900 dari seorang pelajar Cina Malaysia. Hampir seminggu juga Abah di sana. Tetapi, seminggu itu dihabiskan dengan pusing-pusing di Mito dan Hitachi saja, tidak ke Tokyo pun.

Tahun kedua, saya berpindah ke bandar Hitachi. Adinda saya, Akmal merupakan saudara pertama yang singgah ke rumah bujang saya. Lama juga, adalah dekat-dekat dua minggu. Puas berjalan, daripada ladang epal dan pear, hinggalah kedai sushi. Kemudian, Akmal juga saya bawa ke Disneyland. Kali ini tidak lagi dengan Nissan Bluebird yang sedikit berusia, tetapi dengan kereta junior, Rashdan yang saya terlupa jenamanya. Yang saya ingat, keretanya itu 'lumayan' bagus. Dan saya takkan terlupa, Akmal hampir-hampir termuntah kerana tak boleh 'masuk' dengan salmon mentah!

Tahun ketiga, aha, kali ini rombongan terbesar menziarahi saya - Abah, Mama, adik-adik saya, Hafiz dan Shahidah, dan sepupu saya, Abang Jam dan isterinya Kak Mila yang sekarang sedang bergelut dengan Master dan PhD masing-masing di Manchester. Wah, memang penuh sesak rumah saya, bagai tong karam! Maklumlah, rumah Jepun inikan kecil comel saja, disumbatkan dengan tujuh orang di dalamnya. Itu belum ditambah dengan dengan masing-masing lebih-kurang puna dua beg bagasi. Aduhai, boleh dibayangkanlah!

Apapun, kali ini saya betul-betul bawa mereka putar Jepun. Kebetulan masa itu, saya sudah punya Honda Odessey yang memang boleh muat tujuh orang pun. Daripada Disneyland, ke ladang strawberry, hinggalah siap pergi bermalam di rumah Yamazaki sensei di kawasan Kita-Ibaraki.

"Memang berbaloilah datang Jepun kali ini!"

Saya masih ingat kata-kata Abang Jam sewaktu saya hantar dia dan isterinya di Stesen Bas Hitachi sebelum mereka berlepas pulang.

Tahun terakhir saya di tanah sakura, adinda saya paling bongsu, Helmi yang sekarang tengah berjuang dengan kursus pergigiannya di UKM kampus bandar berhampiran Tasik Perdana datang untuk bermesra dengan musim salju yang akan ditemani dengan butir-butir ais putih.


Kali ini saya ada atucara istimewa untuk adik bongsu saya - jom pergi main ski!

Dengan dua kereta, termasuk teman-teman di Ibaraki sendiri, kami ke negeri Fukushima. Helmi yang memang tak tahan sejuk - alah, biasalah orang Malaysia sememangnya tak tahan sejuk - teruja dengan kawasan ski Adatara Kogen di negeri Fukushima. Bergolek-goleklah Helmi yang pertama kali diberikan sepapan snowboard itu.




"Kamu buat apa dengan adik kamu?"

"Kenapa?"


"Balik-balik saja dari Jepun, dia demam dekat dua minggu!"


Demikian marah Mama kepada saya. Alahai, apa boleh buat? Sudah dia datang musim sejuk tengah memuncak, begitulah akibatnya.

ii

Saya, isteri dan anak kecil diberi peluang untuk duduk di negeri orang lagi!

23 Jun 2006, hari Ahad jam 12:30 tengahari, kami pun menyedutlah udara tenang daerah Canberra. Saya tak pernah bermimpi, apa lagi mengharap untuk datang ke sini. Sungguhlah, ia satu anugerah, gifted dari Allah untuk saya dan keluarga untuk dinilai sejauh mana makna kesyukuran itu saya hayati: kamu bersyukur dengan nikmat-Ku, akan Aku lipat-gandakan nikmat-Ku. Tetapi, awas, andai kamu kufar, bahawa azabKu amatlah pedih!


Sama seperti beberapa ruang waktu di daerah sakura, saya juga terus dikunjungi sanak-saudara. Adik perempuan saya, Shahidah memulakan ziarah keluarga kepada kami di sini.


Nota: Shahidah yang comel-lote berbaju ungu di tengah-tengah. Gambar diambil bersama pelajar Malaysia di kediaman Pesuruhjaya Tinggi Malaysia semasa hari raya Aidilfitri.

Ceritanya begini, Shahidah, sebaik sahaja habis pengajiannya dapat bekerja dengan Putra LRT. Kemudian, entah bagaimana dia mendapat tawaran kerja yang baru dengan sebuah syarikat pharmasetikal milik Cina di kawasan Shah Alam sebagai Pegawai Makmal. Kerna tawaran kerja ini adalah apa yang dia belajar selama beberapa tahun, Shahidah pun mengambil keputusan untuk tukar kerja.

"Tension!"

"Kenapa?"

"Sudah lah balik lambat, tak boleh buat tuntutan kerja lebih masa."

Setiap kali saya menelefon ke rumah di Malaysia, dia mengadu dengan saya. Kasihan!

Kebetulan, kami juga ada masalah - kami perlukan seseorang untuk menjaga Ilham!

"Kamu datang jaga Ilham, mahu?"

"Sungguh? Berapa nak bayar?"

"Akan difikirkan ..."

"Kalau lepas duit kereta Shahidah, Shahidah hantar surat berhenti esok juga!"

Amboi!

Pendek cerita, 25 September 2009, adik perempuan saya sampai ke tanah damai Canberra. Tetapi, mahu dijadikan cerita, beberapa hari sebelum dia datang ke sini, dia dipanggil temuduga untuk jawatan Pegawai Makmal di HUKM.

"Macam mana agak-agak? Boleh dapat kerja dengan HUKM tu?"

Itu antara soalan pertama saya. Maklumlah, saya sudah berhabisan untuk membayar duit tiket kapal-terbangnya, ahak!

"Macam dapat saja. HUKM ada kekosongan tujuh orang, yang dapat temuduga hanya tiga orang."

Alamak, alamak!

Pendek cerita sekali lagi, Shahidah hanya tiga bulan di sini, kemudian balik. Mendapat tawaran bekerja dengan HUKM, siapa yang menolaknya seperti menolak rezeki. Dan saya, sebagai bang long, harus bertolak-ansur dan redha, ini soal masa depannya.

Selepas ini siapa yang datang? Ada, ada! Tunggu!

2 ulasan:

  1. Assalamualaikum.

    Jauh sungguh Ilham sekeluarga mengembara. Tentunya disana, banyak ruang dan peluang dapat diterokai. Segala pengalaman dan ILmu, tentunya dapat digarap menjadi sebuah coretan kehidupan. Teruskan berkarya. Terus terang,Akak masih belum lagi membaca novel Ilham. Akan akan cuba cari kat MPH.

    Salam Ukhwah dari Kak Seri.
    Cyberjaya.

    BalasPadam
  2. Salam buat Kak Seri,

    Terima kasih atas ingatan kepada saya dan keluarga. Ya, mungkin rezeki Allah untuk saya dan keluarga. Bahawa, sesuatu yang harus saya syukur dan ambil kesempatan untuk belajar banyak perkara.

    Terima kasih didahulukan kerana mahu membeli Hidayah Cinta, edisi cetakan kedua .. :)

    BalasPadam