Selasa, 14 April 2009

SURAT 10: YANG MATI TELAH PERGI, YANG HIDUP, BERUBAHLAH!

Assalamualaikum,

Dan datanglah sakratul maut (kematian) dengan sebenar-benarnya, itulah yang kamu selalu lari daripadanya”. (Qaaf : 19).



Saya mengucapkan takziah, dan mendoakan kebaikan buat teman saya, Syeikh (Abdul Hafiiz Ismail) atas pemergian adik lelakinya, Muhammad bin Ismail dalam kejadian kemalangan bas AB Ekspres yang baru berlaku. Maklumat terakhir yang saya terima ikut YM Syeikh, dia terpaksa bergegas pulang ke Malaysia daripada Jepun. Dan saya doakan peristiwa ini tidak mengganggu tumpuannya menyiapkan tesis PhDnya.

Ya, kita menerima dengan redha dan pasrah atas ketentuan Tuhan. Cuma, apa yang ralat ialah cara kematiannya - kemalangan yang datang kerana sikap terburu-buru, memandu di atas paras kelajuan yang wajar - adalah sesuatu yang perlu dikesalkan, sepenuhnya!

Saya cukup yakin, undang-undang yang digubalkan kerajaan (ah, tolak ketepi seketika soal undang-undang yang tidak syar'iah, itu kita bicarakan lain ketika!) sudah cukup baik bagi mengawal kadar kemalangan. Cuma, saya melihat kekurangannya adalah dari sudut penguatkuasaannya.

Nah, yang masih hidup, berubahlah!

"Abang, mahu kena saman lagi? Had laju di sini cuma 110 km, kalau tak sayang duit, buatlah!"

Aduh, sakit telinga saya kala sang permaisuri di sebelah membebel. Jadi rimas pun ada. Tetapi, itulah realiti yang saya lalui hampir setiap kali perjalanan jauh, antara bandar Canberra dan Sydney misalnya, yang jaraknya sekitar 280km. Isteri saya, selain sebagai tukang sembang demi membunuh rasa kantuk adalah juga alarm saya - jangan memandu melebihi had laju!

Di sini, penguatkuasaannya cukup-cukup tegas.


Saya sudah ada 2 'surat cinta'!

Kedua-duanya saya terima serentak, aduhai. Surat pertama, memandu secara merbahaya, dan kedua, kebetulan semasa ditahan Polis Australia, isteri saya sedang meribakan Ilham. Undang-undang di sini mewajibkan kanak-kanak di bawah usia 3 tahun mesti diletakkan di dalam baby-seat, atau baby-coat.

"2 surat saman yang kamu terima ini jauh lebih baik daripada kamu menerima 2 keranda, iaitu satu keranda yang berisi isteri dan satu lagi yang berisi anak kamu. Kamu harus berterima kasih dengan saya!"

Demikian 'khutbah' saya terima saat 2 'surat cinta' itu berpindah tangan. Pedih telinga! Terbang AUD450 untuk 2 'surat cinta', tetapi, sekurang-kurangnya saya dan keluarga terselamat daripada bertemu Malaikat Maut. Alhamdulillah, lesson learnt!

Ya, Polis di sini tiada toleransi!

Isteri saya, kerana memandu dengan kelajuan 69km/j di kawasan had laju 60km/j (cuma lebih 9km/j sahaja, bayangkan!) terpaksa membayar saman berjumlah AUD120.

Seorang lagi anak teman sekerja saya, yang juga rakyat Malaysia pernah disaman kerana memandu laju pada tengah malam, sekira-kira jam 1 pagi, sewaktu balik dari bekerja. Anda agak berapa samannya? AUD100? Bukan! Jawapannya: AUD1,600.00. Ya, seribu enam ratus dollar yang bersamaan dengan RM3,200.00. Aduhai, gaji separuh bulan! Apa kesalahannya? Dia memandu 160km/j di kawasan had laju 80km/j. Mujur saja anak kawan saya ini tidak digantung lesennya, kalau tak tambah satu lagi masalah.

Nah, ketegasan beginilah yang kita mahu daripada Polis Malaysia, dan juga Jabatan Pengangkutan Jalan. Tolonglah Pak Menteri yang baru naik kerusi empuk! Dan tolonglah Pak Menteri yang baru, suruh pemandu anda memandu dengan kelajuan yang di bawah had yang sepatutnya!

Polis di sini tidak memilih bulu.

Di sini bukan sahaja rakyat biasa yang menjadi sasaran Polis apabila melakukan kesalahan jalan raya, pegawai-pegawai kedutaan pun turut tak terlepas. Bahkan, pegawai kedutaan, atau pegawai kerajaan Australia, denda samannya akan menjadi 2 atau 3 kali ganda lebih mahal. Alasannya? Sebagai seorang pegawai kerajaan, yang mendokong polisi-polisi kerajaan, kamu harusnya menunjuk contoh yang baik dengan tidak membuat kesalahan. Seperti kata Upin dan Ipin: betul, betul, betul!

Dan itulah yang kita mahu dilaksanakan di Malaysia. Biar istilah serik itu melekat di kepala pemandu-pemandu Malaysia, "cukuplah, raya puasa tahun lepas aku dah kena saman RM1,500.00. Tahun ini aku mahu jadi pemandu berhemah." Biar serik!


Ya, kita yang hidup mesti berubah, sebelum Tuhan mengubahnya sendiri, melalui kematian yang terus ditangisi!

Tiada ulasan:

Catat Ulasan