Ahad, 26 April 2009

SURAT 16: HANTU BOLA, SUJUDLAH PADA TUHAN!


Nota khusus untuk penyokong Barca, Chelsea, MU dan Arsenal:
Esok pagi, dan pagi Khamis, hantu-hantu bola akan berjaga dan berkeliaran depan tivi. Alangkah baiknya, sebelum perlawanan separuh akhir Liga Juara-juara Eropah tersebut yang dijadualkan jam 1:45 pagi waktu Malaysia, kita sama-sama tidur lebih awal, dan bangun lebih awal. Tahajudlah dulu, mesti sekadar dua rakaat! (Pst, ataupun kalian pun akan kena 'bantai' dengan bini, macam saya!)


=============

Assalamualaikum,


Bahawa, langit mendung menanti akan terpecah awan-gemawan yang kemudiannya akan turun sebagai hujan, yang akan menyirami lembah Woden, perdaerahan saya dan keluarga tiga beranak yang tumpang bernaung. Dalam kalut-ribut seharian, antara saya yang kalut di pejabat dan sang isteri yang mengulati perjuangannya untuk secangkir ilmu Tuhan, teratak berbata merah; townhouse dengan sewa secara mingguan $325 dengan dua bilik ini sudah hampir genap dua tahun kami diami. Pantasnya masa berlalu ...


"Tap! Tap! Tap!"

Ada gerimis singgah atas muka cermin kereta saat membelok ke kanan, Hindmarsh Drive yang menuju terus menaik Bukit Mugga La, sebuah kawasan hutan rizab yang sesekali akan bisa ketemui sang kangaroo yang melintas, terutamanya di malam hari. Sejuk memaksa saya, isteri dan Muhammad Ilham mengenakan selapis lagi baju tebal. Ditambah dengan hujan, sedang mentari malu-malu dibalik awan tebal, sejuk ternyata bertambah sekali-ganda.



Wajah isteri di sebelah masih dibalut lelah. Ya, meski Ahad hujung minggu, dia tetap ke makmalnya - perlu setkan eksperimen. Aduhai, itulah resam, pahit-manis kehidupan sebagai seorang pelajar pasca-ijazah dengan latar-belakang sains. Untuk meraih segulung ijazah, bukan sedikit pengorbanan yang dicurahkan, bukan sedikit keringat yang tumpah, aduhai, dan saya, sebagai suami mendapat tempias, sedikit-sebanyak, yang harus ditempuh dengan rasa sabar dan tabah yang panjang.



"Abang, agak-agaknya kenapa ada orang yang boleh bangun solat tahajud setiap malam, ya?"soal isteri setelah agak lama kami diam. Cuma, Ilham yang duduk di baby-seat di belakang (ia wajib!) bersuara, entahkan menyanyi, entahkan menyembang apa, sendirian. Sejak dia pandai bercakap, ada saja celotehnya yang menggeletekkan.


Saya berfikir, menjawab, "mungkin sebab sudah terbiasa!"



Ada ragu dalam jawapan saya. Sesal turut menumpang. Betapalah, aksara 'solat tajahud' dan 'bangun malam' itu adalah sesuatu yang agak berat pada saya. Azam sentiasa tersemat, angan sentiasa tak terpadam, tetapi, demi saat yang betul tiba, berat sungguh gebar tebal.



"Atau mungkin sebab mereka ini ada kesusahan, kot. Ada sakit, ada masalah, jadi mereka akan punya kekuatan yang lebih untuk bangun dan mengadu dengan Tuhan, " isteri saya terus memberi pandangannya.



Hujan makin jujuh. Kami sudah lewati Monaro Highway, di sebelah kanan perjalanan; padang hijau yang berbukit rendah, dan ada beberapa tompok bebiri yang bermandian hujan. Dedaunan yang rencam; acacia, mapple dan gumtree berterbangan apabila ditiup angin yang bercampur dengan air hujan. Dan, sesekali saya terpaksa menggunakan wiper - krikk, krikk - perlu ditukar yang baru wiper ini!



"Tapi tu lah ... kita ini mungkin banyak nikmat, hingga kita lalai dan rasa berat sangat nak bangun solat malam. Masa zaman undergrad dulu, rajin jugak. Mungkin sebab zaman tu ada peperiksaan, jadi selalulah bangun, minta doa semua," isteri saya, yang saya genggam jemarinya terus meluahkan rasa sesalnya. Saya tidak berkata, meluahkan rasa sesal itu di dalam hati.




Qiam al-Lail, bangun malam. Nabi saw, hampir-hampir tak pernah meninggalkannya, hingga bengkak-bengkak kaki Baginda. Jawapan kepada soalan Saidatina Aisyah: aku buat semua ini, sebagai tanda aku bersyukur!


Tuhan!



Dalam sebuah hadis qudsi yang saya dengari dari Ustaz Shamsuri Hj Ahmad, masih terngiang-ngiang kata Ustaz Utara itu: pada sepertiga malam yang terakhir, Tuhan akan turun ke langit bumi dan bertanya: manakah hambaKu yang meminta hajat, akan Aku tunaikan hajat hambaKu itu.


Betapalah, oleh nikmat Tuhan yang mencurah-curah, dan saya tenggelam lemas dalamnya, lalu solat malam yang mendekatkan itu, kepada saya sepertinya kata Nujum Pak Belalang: jarang-jarang, kadang-kadang!


Oh Tuhan!


"Tetapi, yang peliknya, kalau untuk bangun bola, boleh pula abang bangun."


Aduh, kali ini bidasan isteri saya mengena, tepat!


Isteri saya gelak. Saya merah padam muka, ikut tertawa. Ilham yang di belakang, melihatkan Abah dan Umminya hinggar, ketawa besar, dia pun ikut-ikut tertawa.


"Itu kerana ada semangat yang kuat!"


Saya bertahan, tawa masih ada sisa-sisanya.


Ya, akur perihal kegilaan saya - hantu bola! Sebutlah, Champion League kah, Premier League kah, World Cup kah dan sebutlah jam berapa sekalipun, mata seperti terprogram - tap, waktunya, mata segar-bugar. Hebat sungguh ... hantu bola!


"Sudah tu, untuk bangun malam pun, kena kuat semangat jugak lah!"


Isteri saya tak membiarkan 'bola tanggung' itu sia-sia, di'smash'nya saya cukup-cukup. Meski pedih, saya tetap tertawa, itu kelemahan saya. Kelemahan yang harus diperbaiki, dan tak patut berterusan. Saya ini pemimpin, paling tidak dalam keluarga kecil saya tiga beranak. Pemimpin yang harus menjadi contoh, yang menunjuk jalan, yang membetulkan kekurangan dalam keluarga, dan kemudian kelak pada hari hisab akan dipersoalkan tentang apa yang saya pimpin.


Tuhan!


"Kalau sayang bangun solat malam tu, sayang doalah banyak-banyak: Ya Allah, Ya TuhanKu, bangunkanlah suamiku untuk solat malam," pinta saya, setelah tawa bubar.


"Iyalah. Memang pun. Kalau bangun sembahyang malam, memang itu yang diminta doa pun," balas isteri saya.


"Oh, mungkin belum cukup syarat doanya, kot. Atau belum cukup bilangan doanya," hujah saya semula. Meski di'tinju' hebat oleh isteri, saya masih sempat mengelat. Dan dengan jawapan lucu itu, kami tertawa lagi.


Ya, dalam tawa, dalam senda, dalam gurau, ada makna yang besar, ada ma'rifat yang terselit yang perlu dihayati, bukan dibiarkan tinggal sebagai bahan hiburan ... semata-mata!


Hujan makin lebat.


Queanbeyan, daerah yang kami tujui makin dekat.


Saya menyimpul azam: Hantu bola akan mengadap TuhanNya!

Tiada ulasan:

Catat Ulasan