Isnin, 22 Jun 2009

SURAT 38 : SEMANGKUK SUP SERINCIT KASIH

Assalamualaikum,

Dalam mengupas perihal Golongan Yang Hidup Untuk Dunia yang saya kutip dalam tulisan besar Tuan Fathi Yakin, saya menyebutkan begini kepada adik-adik,

"Kita tidak boleh memikirkan hal sendiri saja, survival perut dan bawah perut semata-mata, seperti kelaziman manusia Melayu-Islam yang mutakhir."

Saya pancarkan lensa mata kepada adik-adik yang muda-belia, yang sedikit waktu lagi, usai pengajian mereka, balik ke tanah bonda yang mengisi jawatan-jawatan utama. Sebahagian mereka terlihat mengangguk-angguk. Saya harap mereka faham, menghadam, dan menyemat kemas ingatan saya ini, sampai bila-bila, sampai saat mereka duduk di kerusi empuk jawatan terbilang sekalipun.

Sambung saya,"kita harus fikirkan kelangsungan dan perjuangan ummah juga. Bahwa, itulah golongan yang berfikir, kehidupan dunia adalah ladang tuaian untuk mendapat buah-buah ranum di syurga Tuhan."

Saya membawakan perbandingan, antara perniagaan Muslim yang mungkin lebih mahal 20 sen berbanding perniagaan Non-Muslim. Kata saya, "mudah-mudahan 20 sen yang kita laburkan itu akan memberi pulangan dalam bentuk yang lebih besar. Perniagaan Muslim itu akan berkembang maju, harapnya, dan mungkin tuan yang Muslim itu akan boleh memberi sedekah, infak yang lebih untuk kerja-kerja dakwah. Ya, puncanya apa? 20 sen kita!"

"Kalau mahu beli kek, beli kek di Cheesecake Shop di Belconnen. Pertama, InsyaAllah seratus-peratus halal kerana tuannya Muslim Pakistan. Kedua, sudah terbukti. Setiap kali Ramadhan, tuannya akan membuat ratusan salinan kalendar waktu solat dan diberi percuma di Masjid Canberra. Bayangkan apa lagi yang akan Tuan Cheesecake Shop Belconnen akan sumbangkan kepada masjid kalau perniagaannya makin maju makin maju kerana semua Muslim Canberra membeli kek dari kedainya?"

Adik-adik nampak bersemangat, terlopong, dan majlis mulai panas di bilik yang kecil. Luar, dingin tetap menjala malam bukat di tanah Canberra. Indera bau menangkap aroma sup ayam yang baru dipanaskan semula, akan dicicahkan dengan roti potong, aduhai, nikmatnya! Ya, ya, kita bersantapan makanan ruh, kemudian kita bersantapan makanan fizikal pula. Biar seimbang!


Dewasa ini, tumbuh lagi industri Muslim. Radix Fried Chicken menawarkan alternatif kepada mereka yang 'hantu ayam goreng'. Kalau dulu hanya ada KFC, sekarang ada pilihan baru. Dan, khabarnya sambutan sangatlah menggebu-gebu, tetapi ... "kita harus ingat, tuan-tuan, musuh-musuh Islam sentiasa tidak senang kalau industri dan perniagaan Islam maju dan diterima oleh orang Islam. Lalu mereka mencari 1001 jalan demi menghancurkannya."

Kejatuhan produk Muslim, Zaitun Indutrial satu masa dulu dengan taktik kotor oleh musuh perniagaannya saya tambahkan sebagai contoh yang hidup. Bahawa, kalau bukan Muslim yang membantu Muslim (walaupun dengan harga yang sedikit mahal!), siapa lagi yang mahu menolong perniagaan Muslim? Siapa lagi? Bahawa lagi, kehidupan kita bukan untuk mendapat untung dunia saja, untung peribadi saja, tetapi lebih jauh, sangat jauh ... akhirat!

Kemudian, sebelum menoktah kalam, kami bicarakan peranan Persatuan Pengguna Islam Malaysia, sumbangan kita dan peranan kita. Banyak, terlalu banyak! Bermakna, kita tak boleh duduk senang, hanya berfikir untuk keuntungan diri, kehidupan hanyalah untuk bahagia di dunia, sebaliknya berfikir panjang ... meski ada jalan yang sempit dan sukarnya untuk mencapainya, kerana kehidupan kita bukannya di sini, kerana kehidupan kita juga untuk kebahagian yang kekal di negeri akhirat ...


Oh, semangkuk sup dengan sekeping roti, di bawah dingin sejuk musim salju, disulam tawa persahabatan, enaknya, tak terkata!

"Ya Allah, Engkau mengetahui bahawa hati-hati ini
telah bertemu kerana mengasihiMu,
bersatu memikul beban dakwahMu,
hati-hati ini telah mengikat janji setia,
untuk menyokong dan mendaulatkan syariatMu,
maka eratkanlah hati-hati ini!"

Tiada ulasan:

Catat Ulasan