Khamis, 18 Jun 2009

SURAT 37 : UKHUWWAH ... KERANA IMPIAN KITA MASIH JAUH

Assalamualaikum,

"Anisah tak ada!"

"Macam mana boleh hilang? Sudah cari di dalam? Keretapi akan sampai dalam 5 minit lagi, bukan?" tukas saya. Lensa kami bertembung. Ketua rombongan pelajar perempuan terdiam. Raut wajahnya memancarkan rasa bersalahnya. Memandang wajah jernihnya, saya pantas kasihan.

"Begini, saya dan beberapa pelajar lelaki akan cari Anisah. Kamu cuma pastikan semua pelajar perempuan kumpulan kita cukup, dan tunggu di tepi platform, nanti saya akan ke sana semula."

Kacau!

Kami, dalam kira-kira 20 orang jumlahnya, lelaki dan perempuan, khususnya yang di kawasan Kantou dalam perjalanan pulang dari Winter Gathering di Ehime, kepulauan Shikoku. Sudah kebiasaan, apabila pergi mengembara begitu, kami lebih senang menggunakan tiket seisen jyuhachi kippu, tiket multiple entry yang harganya lebih murah. Maknanya, kita boleh pakai tiket tersebut sejauh mana yang kita mampu pergi, tetapi dengan syarat dalam hari yang sama.

Jadi, kita harus merancang betul-betul masanya perjalanannya, terutama jadual ketibaan keretapi dan bertolak keretapi yang seterusnya agar kita dapat 'melompat' ke dalam keretapi 'sambung-sambung' yang akan membawa kita ke destinasi yang lebih depan. Kalau gagal 'melompat' mengikut masa bertolaknya, maknanya kita sudah terlepas satu keretapi dan harus menunggu keretapi yang seterusnya. Beerti, kita sudah kerugian masa di situ. Maka, semakin pendeklah jarak perjalanan yang mampu kita pergi dalam hari yang sama.




Hari itu, kami berhenti di sebuah stesen keretapi yang atas sedikit dari bandar Okayama. Pertama untuk makan tengahari, dan menunaikan keperluan diri, ke tandas misalnya. Dan kemudiannya, kami jamak Zohor dan Asar sekalian di situ. Seronoknya, kami malah berjemaah. Sesuatu yang saya sungguh rindui akannya pada saat saya menulis entry ini.

Setelah memilih beberapa pelajar lelaki untuk mencari Anisah (dan seorang lagi temannya), kami berpecah menjejakinya. Saya cari di sekitar kedai-kedai soba, yang sentiasa penuh dengan orang yang makan meenya sambil berdiri. Ya, kedai soba di tepi landasan eki ini selalunya tanpa kerusi! Slurrp! Slurp! Bunyi orang menghirup kuah mee itu tak berjaya menggoda kerna saya sedang berperang ... dengan masa!

Tak ada! Saya mencari di kedai-kedai buku. Tak ada juga, aduh!

Hatta, dalam berlarian, anak mata ke hulu ke hilir, ada teman yang mencari ke platform-platform yang lain. Manalah tahu, kalau-kalau Anisah tersalah platform. Selalunya, kalau ryouko begini, benda yang wajib ialah buku jadual keretapi. Itu satu kemestian! Keretapi nombor berapa, platform berapa, jam bertolaknya, semuanya lengkap dan sangat membantu. Ibaratnya: tanpa buku ini bagai seorang buta berjalan tanpa tongkat 'hikmat'nya - tergagau, terraba-raba.

Pecah peluh tengahari yang sejuk itu. Jadual keretapi di Jepun ... faham-faham saja lah! Kalau dijadualkan akan bertolak jam 12:13 tengahari, takkan lewat walau satu minit. Sedangkan orang Malaysia memang terkenal dengan jam yang lembab baterinya ... err, maksud saya, sering terlewat!

"Anisah tak jumpa!" Kami bersatu semula di tepi platform. Sudah ada makluman yang keretapi akan tiba dalam masa kurang dari 1 minit. Saya menghela nafas. Ketua pelajar perempuan menundukkan wajahnya. Saya menangkap rasa bersalah yang menari-nari di atas air mukanya.

"Begini ..."

Kepala keretapi sudah menjengul. Keputusan harus lekas, dan tepat pula. Hampir semua daripada kami sudah sedia berbaris panjang, ada tongkol-tongkol beg besar atas jemala bahu masing-masing. Maklumlah kem sepertinya khemah ibadah hampir satu minggu, segala keperluan harus disumbat masuk untuk memudahkan kembaraan.

"Yang lain naik saja keretapi ini. Tinggal saya mencari Anisah dan seorang lagi tu ... kemudian kita akan berjumpa di hentian seterusnya."

Saya sudah 'merancang' jadual baru. Kumpulan besar harus pergi dulu, seperti yang dirancang. Tetapi, dalam 15 stesen di hadapan, keretapi mereka akan berhenti dan perlu 'melompat' ke keretapi lain pula untuk terus membawa mereka ke depan. Saya tengok, dengan keretapi kedua nanti pun, saya dan Anisah yang ketinggalan masih sempat mengejar kumpulan besar, tetapi jangka masa 'melompat' keretapi ke keretapi sangatlah pendek. Risikonya tinggi kalau dalam kumpulan besar, belasan orang misalnya. Kalau dalam 2-3 orang, mungkin bisa diatur.

"Ok."

Prittt! Keretapi berlalu. Saya termanggu. Dalam 5 minit Anisah dan temannya datang. Wajah sugul, "Maaf sempai! Saya ke tandas tadi. Tak sangka kena beratur panjang, dan tak sempat nak bagitau sesiapa pun ..."

Melihat wajahnya, saya yang mahu marah jadi kendur ... kasihan!

"Tak apalah. Tetapi, kena ingat juga ... kita dalam musafir, ada ketua. Ada adab."

Marah melonjak itu saya ganti dengan senyum ... agar nasihat saya itu singgah sebagai penawar.

"Ya, ya ... minta maaf, sempai!"

"Mungkin ada hikmahnya ... Ini pun salah-satu silibus-silibus hidup berjemaah."

Meski sejuk menyapa, ada mentari yang menyinar. Saya belikan Anisah dan temannya masing-masing setin kocha yang rasanya seperti teh tarik Malaysia, di tepi platform kami menunggu densha seterusnya. Sambil telinga dipasangkan nasyid entahkan apa dari Mini Disc, kami masing-masing termenung ... memuhasabahkan diri!

KENANGAN YANG MENGGAMIT

Nota: Masjid Kobe, 3 malam kami berkampung di sini!


Ah, itu cerita lama. Tetapi yang lamalah yang manis di kenangan!

Ya, detik-detik cemas, suka, duka, berteman, berkembara, bersolat ramai-ramai di tepi landasan eki sedang orang Jepun memandang terpinga-pingga, tersangkut di stesen Shizouka ketika pulang dari Winter Gathering di Toyohashi kerana salji tebal yang menyekat laluan keretapi, tertinggal shinkansen ketika mahu ke Summer Camp di Nagaoka, mengejar kapal yang sudah sedia belayar seusai perkampungan musim sejuk di Oita, hampir berkemalangan ketika berkereta dari Ibaraki ke Hiroshima yan jauhnya hampir 1500 km, menapak berkilometer kerana sampai tengah malam gara-gara tertinggal keretapi, dan ... dan ... dan ... ah, senarainya terlalu panjang, dan terlalu manis pula untuk dikenang!

Dan, kenangan-kenangan itulah yang telah menjadi tiang dan tapak untuk saya membina dinding kerangka kedewasaan, dan kemudian bumbung kematangan, kematangan sebagai seorang manusia yang manusiawi, Islam yang Mukmin, dan mungkin juga ... pemimpin yang terpimpin!

Untuk adik-adik, kouhai-tachi saya di Jepun, saya tahu mereka akan, sedang, dan sebahagiannya baru saja berkampung di Sendai Mosque, di Nagoya University ... di mana lagi ya, untuk program Jalinan Ukhuwwah, nasihat saya ... kejarlah detik-detik itu kerana pada saat kalian menjadi seumur saya ada benda manis yang mahu dikenang.

Kejarlah mutiara-mutiara yang turun dari langit, kerana harganya ... terlalu lebih mahal dari mutiara yang di dasar bumi. Mutiara itulah kemudian yang akan menyuluhi kalian, ya, sebagaimana saya bersuluh dengannya hari ini. Percayalah!

Ribatkanlah, ikatkanlah hati-hati kalian dulu, agar kemudian lebih mudah mengikat kepala, justeru menyatukan fikir dan fikrah.


IMPIAN YANG JAUH

Minggu lepas juga, jauh di tanah bonda, teman-teman yang sama-sama naik-turun, mengejar dan dikejar densha itu, daripada Alumni-Jepun berfamili-day di Berinchang, Cameron Highland. Kalau dulu, kami solo-solo saja, minggu lepas akan riuh-rendah dengan suara tawa dan tangis anak-anak, anak-anak Jepun! Kalau dulu, mungkin biasa-biasa saja ... sekarang, ah ... sudah maju, maju ke depan, err .. terutama bahagian perut.

Cemburu sungguh saya!

Tetapi, seperti yang selalu saya sebut kalau bertemu, "Perjalanan kita masih jauh. Impian kita masih di langit. Apa yang kita buat semalam, belajar, berguru, kemudian mencipta persahabatan, apa yang sedang kita buat saat ini, mengasah gergaji-gergaji ilmu, mencanai semula sinar-sinar persahabatan ... adalah untuk melihat Islam pada esok hari diberi warna atas muka bumi Tuhan. Dan warna itu adalah warna gemilangnya yang lahir dalam warna-warna keadilan, kesejahteraan, dan wara rahmat Tuhan.

Tetapi, jangan ditanya, bila? Yang harus ditanya, sudah mulakah usaha atau belum?"

Impian kita masih jauh, tetapi persahabatan itulah batu lonjaknya. Dari situlah kita akan melonjak, kemudian naik ke langit, mencapai bintang-bintang ... dan nah, dunia kita titipkan tiap-tiap daerah dengan bintang ... bintang Islam.

Ya, impian kita masih jauh, tetapi kita takkan berhenti!

5 ulasan:

  1. dah boleh jadi cerpen hantar ke dewan siswa... ihikss :)

    BalasPadam
  2. Salam,terima kasih krn sudi ziarah blog ana. semoga enta dan family sihat dan ceria selalu. Semoga penulisan kita semasa hidup ini akan ditimbang oleh Allah SWT dengan darah para syuhada'.

    BalasPadam
  3. Bluehikari, ya kah? Buat di'bakul-sampah' ja nanti, hehe .. Apapun, osusume, sankyu!

    BalasPadam
  4. Salam perjuangan dari Sendai. :)
    Selamat menyambut Ramadhan di Canberra.

    BalasPadam
  5. salam bro, ni syud, rpkj sama dgn ko.
    baru dpt jejak blog ko nih, yappari kotoba wa tsugoi ne..Keep it up!
    Salam Aidul Adha..

    BalasPadam