Selasa, 12 Mei 2009

SURAT 25: CINTA SOFEA

Assalamualaikum,


"Sempai, mahu bantu saya untuk Cinta Sofea?"

Rynsa, kouhai saya semasa di Nihon, yang juga merupakan seorang novelis dengan JemariSeni menghubungi saya lewat ym nya, hujung minggu lalu. Karya pertamanya; Relevankah Aku Di HatiMu? katanya menggebu-gebu, siap untuk cetakan kedua. Kemudian, karya keduanya, Kebun Cinta, yang dikolaborasikan dengan dua lagi teman penulis di JemariSeni, KakSu dan Syud dengar-dengarnya terjual bak pisang goreng semasa peluncuran mereka di Pesta Buku Kuala Lumpur baru-baru ini.

Dan saya tahu, Rnysa ... penulis yang punya komitmen tinggi!

"Sempai, saya cuba bawakan sirah Khadijah dalam Cinta Sofea, dan latarnya adalah daerah-daerah sakura."

Saya sungguh-sungguh teruja!

Kalaulah saya ini seekor ikan, nyata umpan dari pemancing Rynsa ini cukup mengiurkan.

Satu, saya senang banget dengan tema-tema sirah, keIslaman, ruh perjuangan, nuansa dakwah atas tinta pena, dan pastilah mesej sirah Khadijah yang pernah hidup sebumbung, tidur sebantal dan makan setalam dengan Baginda Nabi saw itu sesuatu yang sangat saya alu-alukan kalau mahu diangkat untuk menjadi sebuah karya.

Saya melihat usaha jujur syarikat penerbit PTS yang meneroka laut biru, Novel Islami, misalnya, sebagai satu usaha yang harus disokong dan didokong sepenuh jiwa oleh semua, samada anda sebagai pengkarya, atau anda hanya sebagai pembaca. Ya, kalau agama lain, Kristian misalnya, telah, sedang dan akan mencuba segenap sudut untuk mengenengahkan propanda Kristianisasi mereka samada melalui novel, atau filem, lalu kenapa orang kita, pengkarya kita, sekadar berpeluk tubuh? Dan salah-satunya cubalah ikut karya-karya Islami!

Nyata telah firman Allah:

"Dan persiapkan (diri kamu dalam) menghadapi mereka (dengan) apa (sahaja) yang kamu mampu dari (bentuk-bentuk) kekuatan, dan dari kuda-kuda yang disiap siaga. Dengan (kekuatan) itu kamu menakutkan musuh Allah dan musuh kamu." (Al-Anfaal:60)

Tambah membuatkan saya terliur ... tanah sakura!

Aduh Tuhan, mana mungkin saya melupakan daerah saya bermain, tanah yang diinjak-injak, udara damai yang disedut dalam tengkorakan, saling bertukar-tukar densha, berlarian deras kala menempuh pagi yang ripuh di Tokyo Eki ... lantas saya menjadi sedikit dewasa dan tumpang matang dalam menempuh dunia yang serba gawat dan cacar.

"Sejak di Nihon lagi Rynsa menulis Cinta Sofea nih, belum siap-siap lagi?" tukas isteri saya. Isteri saya, kebetulan adalah sempai satu universiti dengannya kala mereka mereguk ilmu dari orang bermata sepet di Tokyo University of Agriculture and Technology pada tahun-tahun 2002 hingga 2005.

"Dia mahukan watak lelaki yang hidup dalam tulisannya!"

Ya, itu pinta Rnysa!

Saya sudah membaca sepintas lalu. Saya perlu hayati watak-watak Mukriz, Haiqal dan Fathi Amin, sekaligus menjiwainya sepenuh jiwa. Kalau seorang pelakon, ibaratnya sudah ada lamaran dari sang sutradara, sekaligus skripnya juga, meski masih bersifat mentah sudah di tangan saya.

"Nantilah, saya cuba fikirkan."

Saya cuba memberi jawapan yang waras, justeru tidak mahu Rnysa terlalu berharap supaya saya ikut membantunya menyudahkan Cinta Sofeanya.

Saya harus juga memikirkan komitmen yang sudah saya gariskan awal-awal, bahkan beberapa minggu lepas saat saya berbicara dengan Hafizah, Editor Perolehan PTS, saya sudah memberikan janji awal,

"InsyaAllah, Di Bawah Langit Selatan akan saya hantar!"

Selain novel dengan ruh Canberra yang sudah disasarkan awal-awal, saya turut merangka sebuah Travelog Kehidupan sebagai buah tangan tahun depan. Saya mahu jejak langkah, derap tapak saya di tanah savana Canberra ini dibukukan, biar menjadi pedoman, panduan dan titik sempadan untuk pembaca, lebih-lebih untuk yang akan meredah arus deras di Australia ini.

Dan, kedua-duanya memerlukan komitmen tinggi. Saya harus mengerah idea, mencerakin-cerakinkan masa saya yang tetap sama 24 jamnya, agar di hujung sebuah perjuangan saya itu, saya menang belaka. Dan bukannya, saya menang sebahagian, dan alah di belah yang lain. Mudahan, tidak!

Saya yang masih berkira-kira!

3 ulasan:

  1. cinta sofea? uu.. dh bace.. best..

    BalasPadam
  2. Einnah Hannie,

    Betul, ceritanya romantis dan penuh pengajaran gitu. Risau jugak saya nak menokok-tambah, takut nanti jadi tak sesedap yang asal pulak .. hehe

    BalasPadam
  3. teringin nak baca sambungannya cinta sofea....saya baca sampai bab 17 sahaja... iaitu ketika muhkriz merajuk

    BalasPadam