Jumaat, 8 Mei 2009

SURAT 23 : TUHAN, KUBURKU DI MANA?

Assalamualaikum,


"Sidang Jumaat yang dihormati, ramai orang bercita-cita untuk mati dan dikebumikan di sana dan di sini. Malah, ada juga yang berdoa semoga mereka mati di Mekah atau Madinah dan dikebumikan di sana. Tetapi, persoalan yang saya mahu ketengahkan hari ini ialah, andainya kita mati di sini, di mana kubur kita?"

Imam Sayuti dari mimbar kayu berukiran ringkas bersuara garau. Bunga-bunga kantuk yang bergayutan atas pohon mata saya disingkir pergi. Khutbah pertama yang menyebut tentang perkara yang syubhah, yang kebetulan sama dengan apa yang sebutkan dengan adik-adik dalam pertemuan dengan mereka hujung minggu lepas itu, saya dengar dari hujung-hujung telinga. Kantuk sungguh saya. Suhu di luar yang belasan darjah Celcius itu, ditambah dengan penangan kani sushi; sushi dengan isi ketam dan telur goreng beserta hirisan timun yang disiapkan isteri sebagai juadah santapan pagi itu menambah-beratkan pelupuk mata saya tengahari ini.

"Tanah perkuburan menjadi isu besar di sini akhir-akhir ini. Dan sekarang, kerajaan tempatan, ekoran Tanah Perkuburan Mitchell sudah hampir penuh, dalam perancangan untuk membuka satu lagi tanah perkuburan baru di kawasan selatan, di Tuggeranong ..."

Suaranya serius. Saya makin tekun mendengar. Sesekali suara pemanas elektrik bersuara. Sejuk tetap meraja, meski saya di dalam dewan solat. Bagaimana agaknya mereka yang terpaksa bersolat di courtyard, atau saja di luar masjid, justeru masjid yang semakin sempit demi menampung jumlah jemaah yang ramai, terutama hari Jumaat seperti hari ini.

Ya, saya pernah ikut beberapa siri perbincangan untuk memohon dana membesarkan masjid yang sedia-ada. Bahkan, kalaulah perancangan ini berjaya, muslim Canberra bukan saja akan memiliki masjid baru, bahkan kompleks Islam. Subhanallah!

Muslim League sudah memberi 'lampu hijau' untuk menyumbangkan peruntukan pembinaan,

"sebutkan berapa jumlahnya. Keluarkan plan pembinaanya bagaimana, dan kami akan berikan peruntukan."

Alhamdulillah, pokoknya, duit sudah ada.

Tetapi, kami berdepan dengan kerenah birokraki tempatan. Doakanlah, doakanlah sinar Islam akan cerlang-gemilang d lembah savana Canberra ini!

Imam Sayuti berjubah koko gelap, bersuara lagi, "saya percaya saat ini agama-agama lain, pasti berlumba-lumba memohon sekeping tanah untuk kuburan agama mereka. Dan, kita, semua pihak, harus tak tertinggal. Jangan di belakang hari nanti timbul masalah ... kami (orang Islam) tak cukup tanah untuk kubur. Jangan! Untuk itu, kita harus mencadangkan, malahan mendesak dari sekarang untuk sekeping tanah khusus buat orang Islam, berdasarkan jumlah Muslim yang ada di sini."

Saya berfikir: ini satu pengalaman yang baru!

Soal 'merebut' tanah kubur tak pernah timbul selama ini, malah melintas di akal fikir pun tak pernah. Ya, selama ini saya sentiasa membayangkan kematian saya di Malaysia, yang Islam adalah agama anutan majoriti. Lalu, soal tiada tanah kubur, tak cukup tanah kubur, bukan isu besar.

Tetapi, di luar sedar, andai kata tertulis untuk ajal saya di sini: di manakah kubur saya? Oh, Tuhan!

Beberapa minggu lepas, saya bercerita tentang kematian George, atau Johan yang hidup awalnya sebagai seorang Kristian. Tetapi, Alhamdulillah, dia mati sebagai seorang Muslim, dan Mukmin, InsyaAllah, diselenggarakan mayatnya secara Islam, dikebumikan secara Islam, di tanah yang khusus untuk orang Islam; iaitu di Mitchell. Alhamdulillah! Tetapi, bagaimana dengan saya?

"Oh Tuhan," saya sempat mengadu resah.

Seorang jemaah di sebelah saya mengurut-urut janggutnya. Dari wajahnya terpancar juga gelisah yang tak tersembunyi.

"Untuk itu, pihak jawatankuasa Masjid sedang mengusahakan satu memorundum untuk ditandatangi oleh seluruh jemaah di sini untuk kita hantar ke Pihak Berkuasa Tempatan. Jadi, saya sungguh-sungguh memohon kerjasama Tuan-Puan, ambil sedikit masa untuk isi memorundum tersebut."

Ya, empat-lima tahun saya di Jepun, pun tak saya bertemu masalah sebegini. Malah, tak terfikir pun. Mungkin, jiwa saya masih muda masa itu. Belum terpanggil untuk memikir sangat soal kematian, lalu perihal tanah kubur hanyalah satu masalah yang terakhir yang perlu difikirkan. Atau, kerana ketika itu, di Hitachi; kawasan saya tinggal dulu, yang mengadap lautan Pasifik yang menganga, dengan kilang-kilang kecil berjejeran di sana-sini, komuniti Islam tak begitu ramai. Dan rata-rata adalah pelajar yang tumpang meneguk beberapa musim di Universiti Ibaraki, sebelum balik semula ke negera masing-masing, jadi kerana itu isutanah kubur ini juga tak berbangkit di sana. Mungkin?

"Tuan-puan boleh mengisi borang soal-selidik ini melalui internet. Saya mohon sungguh-sungguh, buatlah sesuatu untuk maslahah Islam, dan masa depan umat Islam di sini."

Saya memahami rayu dan pujuk Imam Sayuti.

"Saya akan isi borang soal-selidiknya," janji saya.

Meski kubur saya, entahkan di mana. Biarlah saya meninggalkan sedikit 'jasa'. Siapa tahu 'jasa' itu untuk saya sendiri, yang telah ditentukan Tuhan ... 'rumah' saya di sini ... Innalillah!

Tiada ulasan:

Catat Ulasan