Isnin, 29 Jun 2009

SURAT 41 : MEMAHAMKAN KALAM TUHAN!

Assalamualaikum,


Allah sedang menguji kita!

Pagi ini, mentari yang sepatutnya memayungkan perabung alam Canberra hilang ... dibaham oleh awan kelabu, kelam. Gemawan hitam yang terlihat mahu membaham sesiapapun, sambil memuntahkan airnya yang menimpa jadi bah-bah besar.

Saya resah.

"Dan sungguh akan Kami berikan cobaan kepadamu, dengan sedikit ketakutan, kelaparan, kekurangan harta, jiwa dan buah-buahan. Dan berikanlah berita gembira kepada orang-orang yang sabar." (QS. 2:155)

Laluan di bulatan besar yang punya 3 jalan berpecah; Melrose Drive membawa ke pekan kecil, Woden, Yamba Drive, mengutus saya pulang ke 'kampung' saya, Phillip, dan Yarra Drive yang menghantar ke daerah seperti Yarralumla, atau Civic sesak, ya seperti fikiran yang sedikit sesak, dibolak-balik dengan bimbang yang entah tiba-tiba.

Mungkin ada kemalangan ... harapnya tidak, bisik saya.

Ingatan singgah, saat memandu yang bertunda-tunda itu kepada anakanda, dan isteri.

Lapor Kak Kam, penjaga anak saya, Jumaat lepas, "Ilham demam. Makan kurang, nampak lemah sangat hari ini." Sungguh, dia kurang bermaya sekali. Reaksinya sewaktu nampak saya sampai tidak seperti selalu, membara, bersemangat, dan mahu bercerita itu dan berkongsi pengalaman-pengalaman barunya. Tetapi, Jumaat yang lepas itu, mungkin kerana demam, senyumnya hilang, suaranya mati. Kerana itu, ada gundah tercipta!

"Tak jadi pergi makmal petang ini. Rasa macam nak demam, sakit kerongkong dan rasa pening kepala. Abang, tolong picitkan, boleh?"

Begitu pinta isteri, petang semalam. Mulanya dia mahu ke universiti, menyediakan kerja-kerja eksperimennya, tetapi kerana seperti mahu demam, rancangan itu jadi batal. Demamkah?

Usai Subuh pagi tadi pula, KakSu, senior PhD di sini mengadu ikut YM, "Danish dan Damya kurang sihat. Suhu badan panas, tak mahu surut-surut. Nanti siang sikit nak 'bulldoze' ke Health Centre". Oh Tuhan, ketakutan apakah yang sedang Kau campakkan kepada kami di sini? Ujiankah? Kerana dengan ujian itu, maka iman kami naik. Atau balakah? Bala yang datang justeru kami ini hambaMu yang sering berlingkar seputar maksiat dan dosa, Tuhan.

Ini kali ketiga saya menyambut musim dingin. Kami sampai akhir Jun 2007, dan musim dingin menadah tangan menerima kami. Tetapi, Alhamdulillah tiada keresahan seperti hari ini. Ilham yang kurang lebih 4 bulan waktu itu, tiada sebarang masalah pun. Cuma, saya sedikit batuk-batuk. Kali kedua memesrai kedinginan kutub selatan pun, Alhamdulillah berlalu dengan damai dan senang-senang. Kalau ada pun ... selsema sedikit-sedikit, dan sehari-dua, kebah sembuh. Tetapi, kali ini ... kali ketiga, aduhai Tuhan! Saya on-off, sekejap sihat, kemudian kembali selsema, sakit tekak dan tak selesa sekali.

"Kalau boleh macam nak balik Malaysia sekejap. Ataupun, kalau tak balik pun ... pergi bercuti ke tempat yang panas sikit."

Hajat saya, yang saya suarakan kepada isteri. Dan isteri hanya membalas dengan senyum yang sukar dimengertikan.


Pagi ini, putaran roda kereta, kerana rupanya ada kemalangan kecil sebuah motosikal kuasa besar yang terbabas sendiri, jalanraya jadi macet dan tergagap-gagap. Sambil fikir masih tidak stabil, anak mata sempat singgah pada Cookatoos sekawanan yang sedang enak-enak di pohon-pohon oaks di tengah bulatan besar, tenangnya dia! Dan, dalam dakap mesra dingin, dalam serkup resah demam babi ini, saya merafak doa kudus kepada Tuhan ... mudahan, semuanya selamat!

7 ulasan:

  1. Kesabaran saudara dan isteri sedang diperhatikan Allah. Bersabar dan bersyukurlah.

    BalasPadam
  2. salam...semoga baik2 aja ya saudara....kurangkan berada di luar rumah

    BalasPadam
  3. Salam,
    Tuan,

    Semoga tuan dan keluarga selamat menempuh dugaan penyakit. :). Salam ramadhan dan aidilfitri 1430 H.

    BalasPadam
  4. Salam Perkenalan, Semoga ketabahan saudara dikurniakan kenikmatan hidup yang sejati, Amin

    BalasPadam
  5. Tuan! Sila update blog anda (^_^)

    BalasPadam
  6. Assalamu alaikum.

    warm greeting from Indonesia.

    BalasPadam
  7. Salam abg Din,

    Zaujah abg Din buat PhD in Chemistry ke? Buat eksperimen, pergi lab. Dia buat course apa?

    BalasPadam