Ahad, 19 April 2009

SURAT 12: KITA BERTANAM DI SELATAN!

Assalamualaikum,

Saya (dengan izin Allah!) telah menanam di Nihon!

Daripada kota Nagoya, kemudian kota Shiga, di sebelah tasik Biwa yang besar berkucah, hinggalah saya tak terdaya menahan air mata saat mengucapkan 'salam wida' buat adik-adik di kota Ehima, kepulauaan Shikoku, dengan kata-kata yang tak mungkin saya terlupakannya,

"saya tinggalkan persatuan ini sepertimana saya tinggalkan anak kecil saya. Dan di tangan adik-adiklah untuk saya amanahkan membesarkan, mendidiknya, dan mematangkannya, ya, dengan ruh Islam!"

Saya kira tunas hijau yang saya tinggalkan di tanah sakura itu masih mengeluarkan hasil, saban tahun, demi cita-cita saat saya dan beberapa teman saat menyemainya dahulu - agar tunas ini adalah tunas Islam; yang memakai pakaian Islam dan berjiwa dengan jiwa Islam.

Tiga tahun tempoh senggang saya di Malaysia; setahun setengah di Perlis, dan setahun setengah lagi di tengah Kuala Lumpur, saya bertanam juga. Tanah saja yang berbeza, tetapi hasil yang saya harapkan tetap serupa - biarlah tunas yang tumbuh adalah tunas Islam!

Setiap kali orang sibuk ingin menanam di tengah padang, saya hanya ingin berada di tepi, sebetulnya, justeru sedar betapa diri ini serba naif; ilmunya kurang, akhlaknya tempang, sedang amalan lintang-pukang. Tetapi, entahlah, di luar sedar, saya tiba-tiba diajak ke tengah padang, dan ikut bersingsing lengan, bertanam sama. Yang anehnya, daripada cita-cita rendah sekadar ingin jadi sang pemerhati di luar, alih-alih menjadi penanam utama di tengah padang, aduhai, aduhai!

Saya merenung diri, sambil mengesat peluh yang berlari atas batang hidung, "oh betapalah susahnya kerja menanam ini. Musuhnya silih bergantian, sedangkan hasilnya belum pasti, entahkan berbuah lemak ranum, atau kadang-kadangnya gugur sebelum masak."

Dan kata-kata Tuan Syaikh Mushthafa Masyhur pula dalam bilah-bilah pertamanya dalam kitab tebal dua jilid, Fiqh Dakwah, "jalan dakwah tidak ditaburi bunga-bunga harum, tetapi merupakan jalan sukar dan panjang."

Oh, jalan yang sukar, lagi panjang!


ii
"Abang, kami mahu buat kerja Islam, tetapi ilmunya kurang. Bagaimana?"

Dalam lelah, dan dalam luar sedar yang saya tiba-tiba sudah berada di tengah padang bertanam, sering sahaja beberapa adik-adik menanyakan soalan-soalan seperti tidak.


Saya senyum, justeru sedar: dulu, saya pun seperti mereka juga. Dulu, saya juga bimbang, takut, tetapi dari sisi lain mengharap untuk ikut memungut hasil yang baik-baik di negeri akhirat sana, dan entah dalam kesamaran antara takut dan harap itulah saya tiba-tiba berada di atas medan dakwah!

"Pandai baca empat Qul?"

Mereka angguk. Saya senyum justeru pancing saya mengena!


"Kalian tahu?"

"Apa?" tukas mereka tidak sabar, menghantar makna semangat yang membara. Bagus!


"Bahawa daripada sirah, katanya Khalid al-Walid panglima Islam yang badannya penuh calit oleh mata padang itu hanya berilmukan dengan 4 Qul itu saja. Jadi, bolehlah buat kerja dakwah, bukan?"

Ya, kalau skala perbandingan berilmu itu kita gunakan skala Imam Syafie, maka sampai mati pun kita takkan bertanam. Bagaimana? Tak bertanam lalu mengharapkan buahnya? Lalu? Gunakanlah skala Khalid al-Walid dalam berdakwah. Punya satu ilmu, lalu satu ilmulah yang kita tanam, kita sebarkan, mudahan hasilnya adalah buah yang ranum di dalam taman firdausi!


iii


Minggu lepas, saya sekeluarga pulang meninggalkan kota Melbourne, setelah berkampung, berguru, dan memintal benang-benang ukhuwah di tanah permai itu.

Dan, seperti dulu-dulu saya hanya mahu duduk di tepi padang, menjadi penyokong orang yang bertanam, tetapi betapalah saat sayap besi TigerAirways mengepak kencang meninggalkan Melbourne Airport, "eh, aku harus jadi penanam lagi!"

Saya tahu, tanah pamah selatan ini terlihat subur, hanya menanti tangan-tangan gigih demi menyemai benihnya, membajainya untuk jadi kuat, meracun justeru musuh yang sering mengintai, dan harap-harapnya berbunga wangi dan selang beberapa ketika berbuah sedap.

Ayuh, kita bertanam di selatan!

"Siapakah yang lebih baik perkataannya daripada orang yang menyeru kepada Allah, mengerjakan amal yang soleh dan berkata: Sesungguhnya aku termasuk orang-orang yang menyerah diri." (Fushilat: 33)

5 ulasan:

  1. Salam ziarah. Menarik tulisan saudara.

    BalasPadam
  2. Terima kasih SaudaraBaru, saya doakan Tuan beroleh manfaat dari entri-entri jujur di blog saya.

    BalasPadam
  3. Salam saudara Ilhamhamdani. Bahasa yang digunakan amat menarik dan paling menarik pula isinya. Bagusnya mampu jadi penanamnya...kalaulah saya begitu...

    Ros

    BalasPadam
  4. Terima kasih kepada Umi Jah,

    Ya, kalau dipandang sekeliling kita, terlalu banyak tanah lapang yang bisa kita tanam, paling tidaknya, anak-anak kita. Tanamilah dengan benih-benih Islam!

    BalasPadam
  5. Salam bro ilham. Terima kasih atas tanaman di bumi sakura. Doakan agar kami dapat meluaskan tanamannya. InsyaAllah.

    BalasPadam