Jumaat, 3 April 2009

SURAT 6: BERSOLATLAH, MESKI DI MUKA TANDAS!

Assalamualaikum,

"Abang, saya Helmi (bukan nama sebenar). Abang mungkin kenal saya, kalau tengok muka. Saya ada masalah. Bagaimana mahu bersolat Asar dan Maghrib ketika bekerja? Masalahnya, saya bekerja basuh pinggan, bimbang pakaian kotor, tiada masa yang cukup, dan tiada pula tempat yang bersesuaian?"

Saya senyum, senang metah!

Seorang anak muda bertanya perihal solat, wajar saya rasa bangga dengan 'adik' yang seorang ini. Dia prihatin perihal solatnya. Tetapi, sedikit kelemahannya, dia terlalu rigid dengan solat ala-Malaysia - ada sejadah, pakai kain pelikat dan berbaju Melayu. Pendek-kata kalau tak ada itu semua, solat tak sah!

Saya bercerita, berdasarkan ilmu saya yang terlalu sedikit, dan berdasarkan pengalaman saya selama beberapa tahun di Jepun. Saya harap adik ANU (Australian National University) yang seorang ini mampu memanfaatkan jawapan saya, dan paling penting tidak tinggal solatnya. Saya tambah sedikit kepadanya tentang apa itu membasuh kaki secara khuf!

Soalan Helmi mengingatkan pengalaman bersolat di Wakkanai, Hokkaido, Jepun satu masa dulu!


Pada satu musim bunga, saya telah bimbou ryoukou (travel secara orang miskin; menggunakan sistem pengangkutan dan penginapan yang paling murah, malahan bisa sahaja tidur di jalanan) ke kawasan paling utara di Jepun, di pulau Hokkaido iaitu di kawasan Wakkanai.




"Walaupun tak dapat sampai ke Russia pun, dapat tengok pulau-pulaunya pun cukuplah!"

Ya, kawasan Wakkanai memang cukup hampir dengan kepulauan Shakalin, Rishiri, Rebun milik kerajaan besar Russia, bahkan papan-papan tanda di bandar Wakkanai itu sendiri, selain ditulis dalam tulisan Jepun seperti mana kebiasaan, juga ditulis dalam tulisan Russia, sesuatu yang jarang-jarang terjadi di Jepun yang sangat menghormati bahasa sendiri. Jadi, papan tanda jalannya punya 3 tulisan terus: Jepun, Inggeris dan Russia!


Meskipun perjalanan pada musim bunga, dengan bunga-bunga matahari kuning sebesar muka manusia dan bunga-bunga lavender berwarna ungu pekat sangat menguja, tetapi 6 jam di atas kisha (keretapi arang batu!), oh sangat melelahkan!

"Tak apa, perjalanan ini akan jadi indah setelah kita berjaya menjadi manusia pertama melihat matahari pagi!" pujuk Aminuddin.

Kata orang, kalau cuaca cerah, selain dapat melihat gugusan kepulauan Russia, juga menjadi sebahagian daripada penduduk yang akan menjadi manusia pertama melihat mentari pagi. Ini kerana, katanya Wakkanai ini selain utara, juga antara kawasan paling timur di dunia.


"Harap-harap cuaca bagus," saya memujuk diri.


Betapalah malangnya!


Hujan, ribut malahan menyambut dua orang pengembara miskin!


Setelah 'pekena' soba; mee hijau di stesen keretapi Wakkanai, kami bersolat Maghrib, langsung Isyak secara jamak qasar. Ah, jangan tanyalah ada sejadah atau tidak, ada kain pelikat atau tidak, berbaju Melayukah kami, semuanya tak ada!


Yang ada, hanyalah sebuah kotak tebal yang kami bentang luas sebagai hamparan, dengan seluar jeans yang sedikit lembab dek ditimpa hujan ganas, dan kami bersolat. Manisnya, kami berjaya solat secara berjemaah!

Kami berdoa, "ya Allah, meski malam ini ribut datang, biarlah esok tiba dengan matahari. Biarlah kami menjadi hambaMu yang melihat keindahan lautMu yang luas dan matahariMu yang cantik."

Jadi, sesuai dengan bajet kembara kami, tidur di hotel adalah pilihan terakhir. Akhirnya, kami berhenti teduh di bilik air tak jauh dari hujung tanjung Cape Noshappu; kawasan mercu tanda Wakkanai, dengan batu berukiran ikan lumba-lumba yang terkenal, selain catatan: Kawasan Paling Timur di Dunia!



Semasa di muka tandas, sambil merenung hujan, dan demi membunuh kebosanan, saya sempat telefon sahabat saya di Malaysia, "hey, esok pagi aku orang pertama melihat mentari pagi!"

Betapalah bangganya!

"Jangan risau, sekejap lagi hujan berhentilah tu!"

Tuhan itu Maha-Mengatur!

Hujan tak berhenti, ribut makin menggila, malahan.

Kami terpaksa bersolat subuh, dengan pakaian yang masih tetap saja lembab betul-betul di muka pintu tandas. Ya, kerana kami punya satu pilihan - solat atau tidak? Ya, solat saja. Selebihnya serahkan kepada Allah untuk menilainya.

Alhamdulillah, bersolatlah dua pengembara miskin di depan tandas. Mujur juga tandas Jepun. Bayangkan kalau tandas Malaysia (maaf!), dengan baunya, ditambah kesan-kesan yang tak enak dipandang, aduhai! Saya kira, tandas di Cape Noshappu itu memang kelas, tip-top! Di situlah kami tundukkan dahi kami, menyembah kebesaran Allah!

Kami meninggalkan Wakkanai, tanpa sempat bermesra dengan matahari pagi yang jingga dan ikan lumba-lumba yang manja, tetapi dengan sebuah semangat Islam yang semakin menebal, itu yang saya rasa!

"Kerapkali Kami melihat engkau (Wahai Muhammad), berulang-ulang mengadah ke langit, maka Kami benarkan engkau menghadap kiblat yang engkau sukai. Oleh itu hadapkan wajahmu ke arah Masjid Al-Haram dan di mana sahaja kamu berada maka hadaplah wajah kamu ke arahnya" (al-Baqarah 144).

1 ulasan:

  1. Salam...setelah sekian lama saya mencari bandarsepi...akirnya saya ketemuinya dalam bentuk baharu, bandarkirana, hitotsu-no-nigiyaka-na-machi,
    kaze-no-utagoe,mimi-ni-yori,sakura-no-chiri,
    zutto-zutto-kokoro-ni-nokori.

    Im Danial yori.

    BalasPadam