Jumaat, 1 Mei 2009

SURAT 19 : ESOK, KOTA MANIS SAYA AKAN HANCUR!

Assalamualaikum,

"Encik dari mana?"

"Kuala Lumpur. Tetapi saya dibesarkan di Perlis. Encik dari mana pula?"

"Saya dari Tapah. Cameron Highland!"

Menerima panggilan telefon dari pesara-pesara Malaysia yang jumlahnya seramai 450 orang yang berada di seluruh Australia - atas alasan menetap di sini, atau mengikut anak, atau mengikut suami - adalah sesuatu yang bukannya luar biasa bagi saya, termasuk petang tadi.

Panggilan telefon dari seorang lelaki tua berbangsa India daripada Adelaide yang bertanyakan tentang bayaran tunggakan kenaikan bayaran pesaranya telah saya selesaikan dengan penuh sopan dan semangat kekawanan yang sebaiknya. Kemudian, seperti selalu, pesara-pesara ini akan mengambil 1 minit, 2 minit, atau kadang-kadang sampai 10 minit pun ada untuk bertanyakan tentang Malaysia. Dan, mereka akan cuba berbahasa Melayu. Saya tahu, mereka tetap rindukan Malaysia!

"Bila kali terakhir balik ke Malaysia?"

Ternyata bahasa Melayunya masih tak canggung, bahkan rasanya jauh lebih baik daripada sebahagian kecil rakyat Malaysia generasi sekarang. Ya, lelaki tua ini pekerja kerajaan generasi 70-an yang saya kira rasa kecintaan-negara atau patriotik mereka lebih telus berbanding dari generasi mutakhir ini.

"Disember lepas, adik lelaki saya berkahwin. Encik pula, bila kali terakhir pulang?"

"Sudah lama tak balik. Kali terakhir 2006. Tetapi, Cameron Highland sudah hilang seri. Sudah tak seperti dulu."

Lantun suaranya menurun terus.

"Manusia tamak, Encik. Lebih-lebih lagi manusia di Malaysia."

"Betul! Rumah-rumah rehat, hotel-hotel dan bangunan semuanya telah merosakkan kehijauan dan keaslian Cameron Highland. Cuaca pun dah tak sesejuk dulu."

Lelaki itu merungut lagi. Daerahnya hancur, sesal sungguh dia.



Ah, Cameron Highland ... daerah seribu kemanisan, honeymoon itu sudah jadi debu!

Saya tak tahu bagaimana Cameron Highland sekarang, kerana saya sudah lama tak ke sana. Kali terakhir ke sana, ialah Mei 2006, dan itulah juga kali pertama di sana, ya, berbulan madu. Meskipun lelaki itu mengatakan -Cameron Highland sudah panas, tidak sesejuk dulu - tetapi detik-detik kami berdua (ah, manisnya!) berputar-putar daripada ladang strawberri kepada ladang-ladang bunga berkembang, serta pasar sayur, saya tetap harus mengenakan sehelai jaket sederhana tebal. Sejuk! Jadi tak adillah saya membuat perbandingan tentang Cameron Highland dulu dan sekarang. Tetapi, lelaki tua ini, Tapah dan Cameron Highland itu tempatnya bermain. Hey, tempat jatuh lagikan dikenang, inikan pula tempat bermain! Jadi, saya yakin kata-katanya ada kebenaran, dan kesedihannya bukan sebuah lakonan.

Ya, maaf kata: orang Malaysia lebih memikirkan soal untung dan kantung. Alam sekitar, kehijauan, sungai-sungai, tanah-tanih .. persetankan!

Dan maaf kata: orang di sini, Australia, mereka lebih prihatian perihal ini!

Di sini, harga minyak kenderaan misalnya, petrol jauh lebih murah berbanding diesel. Apabila ditanya alasan mereka, "kerana petrol lebih bersih dan bagus untuk kualiti alam!"

Aduhai!

Sekali yang lain, saya menghidupkan enjin kereta sewaktu menunggu seseorang.

Tuk! Tuk!

Cermin kereta saya diketuk sopan, "maafkan saya, Encik. Kalau Encik sekadar menunggu orang di dalam kereta, lebih baik Encik matikan dulu enjinnya. Encik dapat jimatkan minyak kereta, dan lebih utama ... Encik membantu untuk memelihara lapisan ozon dari gas-gas merbahaya yang tak sepatutnya."

Wanita minah Saleh separuh baya berlalu, tersenyum, dan saya tercenggang. Oh Tuhan, sampai begitu sekali prihatinnya orang mereka. Saya terkedu!

Saya tak tahu bagaimana 'orang mereka' boleh melihat yang lapisan ozon yang semakin nipis atas kerakusan dan angkara manusia. Dan saya hairan bagaimana 'orang kita' boleh buta mata dan buta hati apabila hutan-hutan dipunah-ranahkan di depan mata.

"Segala kerosakan di atas muka bumi ini adalah dari usaha tangan-tangan manusia sendiri. "

"Biasalah Encik, dengan duit semua boleh!"

Lelaki itu menambah.

"Politik, Encik. Asal kenal dengan orang itu, orang ini, kelulusan nak bina apa, di mana pun, boleh dapat!"

Jadi panjang pula cerita kami petang tadi. Mujur saya agak kurang sibuk.

"Bila balik Malaysia?"

"Lagi 2 tahun."

"Bagus, bagus. Encik balik Malaysia, nanti pencen jadi ahli politik, perjuangkan isu-isu alam sekitar ini."

Saya tertawa, "Encik, saya tak boleh jadi ahli politik!"

"Kenapa?"

"Saya tak kaya ..."

"Kaya?" Ternyata suaranya berbunyi hairan. Ternyata, lelaki ini kerana lamanya dia meninggalkan Malaysia dia tidak tahu rentak dan sepak-terajang politik Malaysia.

"Ya, Encik! Di Malaysia sekarang, untuk jadi ahli politik kena jadi kaya dulu. Nak kena beli orang itu, nak beli orang ini, baru boleh jadi ahli politik yang berjaya."

"Oh, begitu, ya ... sekarang nih?"

"Ya, begitu. Untuk jadi ahli politik, kena kaya dulu ... untuk menjadi lebih kaya!"

Haha .. kami tertawa besar, petang itu.

Pun, saya tetap terkenangkan daerah cinta manis saya. Jangan biarkan kota manis saya menjadi Highland Tower yang kedua!

2 ulasan:

  1. bab matikan enjin kereta tu sy bljr sesuatu. lpds ni kena lbh prihatin.

    BalasPadam
  2. Abang Rudi,

    Memang betul, termalu sangat jadinya .. hehe. Terkedu juga, amboi begitu sekali prihatinnya orang dia!

    BalasPadam